9 przepisów na nakeda – wielki test porównawczy 2021 [Z900, F 900 R, MT-09, Trident, Monster, GSX-S 750, Duke 890 R, 752S, Tuono 660]

Jaki rodzaj motocykla jest najbardziej uniwersalny? Chyba większość z nas zgodzi się, że to motocykle typu naked. Zatem postanowiliśmy przyjrzeć się z bliska aż dziewięciu przedstawicielom tego segmentu, których silniki nie przekraczają granicy litra pojemności. W szranki stanęły następujące modele 9 wiodących na rynku marek: Aprilia Tuono 660, BMW F 900 R, KTM 890 Duke R, Ducati Monster, Benelli 752S, Triumph Trident 660, Kawasaki Z900, Yamaha MT-09 oraz Suzuki GSX-S 750.

Tego materiału nie udałoby się zrealizować bez sponsorów tytularnych wielkiego porównania motocykli “9 przepisów na nakeda”, którymi byli: polski producent odzieży motocyklowej Shima, włoski wytwórca opon motocyklowych Pirelli oraz niemiecki producent kasków motocyklowych premium – Schuberth.

Już po raz drugi podjęliśmy się zorganizowania chyba największego motocyklowego porównania, jakie ma miejsce w naszym kraju. Po niebywałym, zeszłorocznym sukcesie 9 recept na turystyczne enduro, poszliśmy za ciosem i postanowiliśmy kontynuować zapoczątkowaną przez nas tradycję. Tym razem nasze dziennikarskie oczy, wspomagane przez doświadczonych motocyklistów, wzięły pod lupę średniaki spod znaku naked bike.

Na początku wakacji wybraliśmy Kaszuby na naszą areną doświadczalną, na której postanowiliśmy przetestować, w każdej potrzebnej formie, wszechstronne zdolności wybranych, dostępnych na rynku nakedów. Kręte drogi Kaszub, wspaniała, widokowa trasa Półwyspu Helskiego, dziurawe ulice Gdańska oraz gładkie i kręte jezdnie obwodnicy Trójmiasta, a także kapryśna pogoda i skrajnie zmienne warunki atmosferyczne, obnażyły minusy i uwydatniły plusy naszych konkurentów!

Konkurenci

Przedstawmy zatem bliżej modele, które starły się o miano najlepszego w naszym wielkim porównaniu 9 przepisów na nakeda. Każdemu z nich poświęciliśmy osobny, dedykowany danemu modelowi film, a klikając w nazwę modelu i markę, przeniesiecie się na stronę z osobnym testem każdego z opisywanych motocykli. Zatem nie przedłużając, oto i nasi zawodnicy:

Ducati Monster 2021, tegoroczna nowość. Motocykl zaprojektowany od podstaw, od nowa, który wrócił do koncepcyjnych, sportowych korzeni marki.

Aprilia Tuono 660, czyli również tegoroczna, nakedowa nowość włoskiego producenta. Można powiedzieć, że jest to rozebrana wersja sportowego dwucylindrowca, Aprilii RS660.

BMW F 900 R, czyli nakedowy bliźniak testowanego przez nas w zeszłym roku BMW F 900 XR. Motocykl z dużym potencjałem i niemiecką precyzją prowadzenia.

Suzuki GSX-S 750, czyli sprawdzona broń inżynierów z Hamamatsu, czerpiąca koncepcyjnie z najlepszych czasów motocyklowej motoryzacji…

Yamaha MT-09, kolejna w zestawieniu tegoroczna nowość, napędzana niezwykle dynamicznym, trzycylindrowym silnikiem. Jej design budzi spore kontrowersje, i dobrze – nie ma nic gorszego niż być nijakim, a o to oskarżyć nowej dziewiątki po prostu nie można!

Kawasaki Z900, naga broń Japończyków z Akashi! Najmocniejszy w stawce, stylowy, zwinny i o sportowych korzeniach.

Triumph Trident 660, tegoroczna propozycja Brytyjczyków. Motocykl zbudowany od podstaw, napędzany żwawym trzycylindrowcem. Jednoślad z aspiracjami, który z gracją daje sobie radę na krętych drogach jak i w miejskim gąszczu oraz okazał się najlepszym wyborem podczas ulewy.

Benelli 752S ubiegłoroczna nowość i motocykl z największym silnikiem dostępnym obecnie u tego włoskiego producenta. Piękny, stylowy naked, który jednak nie grzeszył mocą…

KTM Duke 890 R, zapewniony przez Liberty Motors Wrocław. Austriacki skalpel, motocykl prezentowany jako najbardziej sportowy z całej stawki…

Skład Jury

W skład naszego Jury weszło pięciu przedstawicieli redakcji MV czyli Wiktor, Hubert i moja skromna osoba. Oprócz nas Marcin, który współpracuje z nami pisząc o MotoGP oraz Łukasz, który jest naszym operatorem video, fotografem i człowiekiem od wszystkiego (nawet test jeansów napisał, które dostał do oceny). Wsparł nas Krzysztof Ozimkiewicz, czyli frontman grupy MotoSapiens, której koncerty na pewno niejeden raz widzieliście na YT… Dodatkowo moi serdeczni przyjaciele: Kamil, którego Afrykę znacie z licznych filmów na naszym kanale, a on sam znany jest z tego, że żadnego biwaku, na który go zaproszę, raczej nie przegapi. Pszczoła, czyli kolejny Łukasz, fan supermoto, motocyklista z krwi i kości, którego pasją jest katowanie swojego Kata na kapciu. A także następny Łukasz w stawce – którego dzieci mówią do mnie tato (może dlatego, że też jest łysy, a my znamy się tak długo, że pamiętamy jak obaj jeszcze tacy nie byliśmy…). Grunt, że każdy z nas jeździ na motocyklach od nastu, do ponad dwudziestu lat, więc wydaje się, że wie, co mówi.

Nasze Jury, w tak zacnym składzie, postanowiło ocenić konkurentów w dziesięciu kategoriach. Braliśmy zatem pod uwagę wygląd motocykli, wykonanie, ich osiągi, a co za tym idzie współczynnik generowanych podczas jazdy emocji, wygodę, uniwersalność, prowadzenie motocykla w zakręcie, jak daje on sobie radę w mieście oraz w trasie, a także jak spisuje się, tak ważna w tych czasach, elektronika. Każdy z dziewięciu testerów dostał kartę do głosowania dedykowaną każdemu modelowi z osobna, która wyglądała tak:

Zobaczmy zatem jak w poszczególnych kategoriach, poddani ocenie Jury, wypadli nasi znamienici konkurenci…

Michał Brzozowski
Motocyklista od 20 lat, z potężnym stażem przejechanych kilometrów, dużą liczbą przetestowanych maszyn i wielką miłością do jednośladów. Przede wszystkim kocha trzy motocyklowe segmenty: hipermocne nakedy, wygodne, duże turystyczne enduro oraz lekkie i zwinne jednocylindrowe supermoto, ale nie stroni od jazdy wszystkim co ma dwa koła. Przetestuje każdy sprzęt, a większość z testowanych motocykli chociaż spróbuje postawić na koło. Absolwent filologii polskiej na UW. Prywatnie pasjonat sportu, a w szczególności rowerów.

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.