Cień wielkiej góry, czyli Teneryfa motocyklem [Wyspy Kanaryjskie koszty wyjazdu, wypożyczenia, ile kosztuje benzyna]

Tęskniliście kiedyś za drogą? Za pnąca się ku górze krętą wstęgą czarnego asfaltu, zabierającą Was znad oceanu, przez wioski z bielonymi domami, wilgotne lasy liściaste i iglaste ponad chmury, gdzie jedyną formą roślinności są karłowate krzewy? O ile w ogóle są, bo krajobraz pod Teide bardziej przypominają Marsa niż Ziemię.

Autorem artykułu jest Jakub Fleszar

Ja tęskniłem. Odkąd w grudniu 2019 objechałem całą Teneryfę Fiatem 500 marzyłem, by powrócić na jej spektakularne drogi motocyklem. Zbieg okoliczności, a raczej osób równie zakręconych na punkcie motocykli jak ja sprawił, że stało się to w grudniu 2022. Znajomi wiedzieli, że odwiedziłem już 3 wyspy kanaryjskie i zapytali, czy nie ogarnąłbym wyjazdu motocyklowego na jedną z nich. Miał to być jeden wyjazd, bez powtórek, dlatego musiało być spektakularnie a na Teneryfie właśnie tak jest

Jaki motocykl do turystyki? – prezentacja wybranych adventure klasy 650 [Suzuki V-Strom, Kawasaki Versys, Moto Morini X-Cape, CFMoto] | Motovoyager

Kluczowe info

Standardowo, aby nie martwić się lokum i transferem, postawiliśmy na jedno z dużych biur podróży. Rezerwacji motocykli dokonaliśmy 2 miesiące wcześniej, aby nie było walki na ostatnią chwilę. To ważne, ponieważ COVID miał znaczący wpływ na liczbę funkcjonujących na wyspie wypożyczalni

Pogoda na wyspach w grudniu to 25-28 stopni nad morzem i 3-8 w górach, więc dobrze mieć ciuchy z dobrą wentylacją. Szczerze polecam wypożyczalnię www.rentamototenerife.es, ponieważ wszystkie motocykle były zadbane i bardzo dobrze utrzymane, pomimo dość wysokich (w polskim rozumieniu) przebiegów. Przykładowo, mój F 650 GS miał ponad 212 000 km przebiegu i chodził bez zarzutuSama wypożyczalnia była także sklepem motocyklowym, więc można też było coś zakupić w razie potrzeby.

W cenie motocykla były kaski (mieliśmy własne), kufer centralny, łańcuch ABUS, a na życzenie uchwyt pod navi i przejściówki do gniazdek 12V. Po dopełnieniu formalności i pozostawieniu kaucji w gotówce ruszyliśmy w składzie Honda NC750X, BMW F650GS Twin, Triumph Tiger 800, Honda Africa Twin 1000 i KTM 1190 Adventure w naszą 4-dniową przygodę. Zaczęliśmy od tankowania, aby dostać piachem w oczy ceną paliwa, która była spokojnie o 20% niższa niż w Polsce. Z jednej strony fajnie, z drugiej wiem, jak doją mnie w ojczyźnie

W pierwszym dniu zaplanowałem trochę jazdy technicznej

Czyli zabawę podczas wspinania się i zjeżdżania z przełęczy, a także małe zwiedzanie zabytkowych La Orotava i Puerto de la Cruz. Początek trasy był przygotowany pod rozjeżdżenie. Przynajmniej tak zakładałem, bo nie sprawdziłem dokładnie jaką liczbą ciasnych, technicznych zakrętów usiana jest droga TF28. Trasa zaczynała się w Los Cristianos i równolegle do autostrady, tyle że po górskich zboczach, zaprowadziła nas do Güímar (nie marnujcie czasu na tamtejsze piramidy). Połowa ekipy po tym odcinku była zmęczona, co nie dziwi przy takiej ilości ciasnych winkli, zwężanych mostków, ślepych patelni i nieustannym wachlowaniu między 2 i 3 biegiem. Po krótkiej przerwie rozpoczęliśmy wspinaczkę ponad chmury drogą TF523 na taras widokowy Mirador de Chipeque, z którego rozciąga się fenomenalna panorama na Teide.

Już droga do tego punktu wprawiła mych znajomych w zachwyt, a sam widok na wulkan był jak wisienka na torcie. Po nasyceniu się widokami zjechaliśmy przespacerować się zabytkowymi uliczkami miasteczka La Orotava, odwiedziliśmy jego słynne tarasy z kwiatami i zjedliśmy pyszną rybę na klimatycznym ryneczku. Niestety zachwyty i spacery kosztowały nas tyle czasu, że Puerto de la Cruz musiało wypaść z planu, ale jeśli będzie Wam dane pojechać na Teneryfę, koniecznie odwiedźcie oba miasta. Do hotelu wróciliśmy wieczorem, już wtedy nasyceni widokami, a był to dopiero pierwszy dzień naszej przygody

Dzień drugi – wczesny wyjazd

Wyjazd związany z określonymi godzinami, w trakcie których można poruszać się po drodze do latarni morskiej Punta de Teno. Niestety, choć zdążyliśmy, okazało się, że od piątku do poniedziałku ta droga czynna jest tylko dla busów przewożących turystów, niezależnie od tego, o której się przyjedzie. Nie zmartwiło nas to jednak bardzo, ponieważ w planach było Garachico, czyli pozycja obowiązkowa dla każdego kto odwiedza Teneryfę. Po drodze poszliśmy jeszcze w mały spontan podpinając się do sporej (spokojnie ponad 100 motocykli) parady motomikołajowej. Przyznać przy tym trzeba, że od razu dało się zauważyć inne od polskiego podejście Hiszpanów do tematu parad motocyklowych. Mieszkańcy wychodzili z domów, machali i witali motocyklistów w swoich miasteczkach. Sami motocykliści byli poprzebierani i wyposażeni w torby ze słodyczami, które rozdawali z motocykli dzieciom. Można śmiało stwierdzić, że był to jeden wielki motomikołajowy festyn. Po tym krótkim epizodzie z przebierańcami ruszyliśmy na kawę do Garachico.

Zwiedziliśmy centrum miasteczka, zajrzeliśmy nad słynne baseny, wypiliśmy dobrą kawkę nad kamienistym brzegiem oceanu i ruszyliśmy do słynnego wąwozu Masca. Droga do tego miejsca nie należy do łatwych i przyjemnych z kilku powodów: wąska na półtorej osobówki, pełna ostrych zakrętów, stromych zjazdów i podjazdów oraz kompletnie niedoświadczonych kierowców, którzy na zmianę palą raz sprzęgło, raz hamulce. Prym w dziwnych akcjach wiodą tam obywatele jUKej, którzy nie dość, że nie mają kierownicy po swojejstronie, to jeszcze nie wiedzą nic o tym jak po takich drogach w ogóle się jeździ. Efekt jest taki, że trzeba pilnować drogi, siebie, innych samochodów, trekkingowców, turystów z aparatami kręcących się po drodze, pracy sprzęgłem i wachlowania między 1 i 2 biegiem, a sprawy nie ułatwia to jak pięknie jest wokół. Nie ma żartów! Jeśli kiedykolwiek zapytałeś głośno po co komu uczyć się wolnej 8na placu manewrowym, to po prostu tam nie jedź, bo położysz motocykl. Przez Masca tylko przejechaliśmy, zatrzymując się w kilku miejscach na zdjęcia i ruszyliśmy do hotelu, by zakończyć drugi dzień zachwytów z drinkiem w dłoni nad basenem

Dzień trzeci z założenia miał zapaść moim towarzyszom w pamięć

Trasa Szczytami Teneryfyzaczynała się w najdalej wysuniętych na południe kurortach turystycznych, wspinała krętymi drogami parków narodowych pod Teide, spokojnie opadała w kierunku gór Anaga, aby poprowadzić przez ich prawie deszczowe lasy i północne wybrzeże skalnymi graniami. To na tych drogach reklamy swoich motocykli kręcił Triumph, KTM, Honda i wiele, wiele innych marek. To na tych trasach swoje premiery dziennikarskie miały ROCKET III, KTM 1190 Adv czy Honda XADV. To właśnie na Teneryfie leżą miejscówki, które oglądaliście na reklamach w prasie. Dzień zakończył się szybkim, autostradowym powrotem do hotelu, w którym dowiedziałem się, że moich kompanów średnio interesują moje plany na ostatni dzień, ponieważ marzy im się powtórka przynajmniej części trasy z dnia dzisiejszego

Trasa dnia czwartego przebiegała więc podobnie do tej z dnia trzeciego. Znów poczuliśmy radość z winkli podczas wspinania się pod Teide, chłód pod obserwatorium na wysokości ponad 2 360 m n.p.m. oraz zapach lasów sosnowych i liściastych zjeżdżając w kierunku San Cristóbal de la Laguna. Nie pojechaliśmy jednak w góry Anaga, tylko ruszyliśmy w kierunku biedniejszej części wyspy, by zobaczyć słynną latarnię w Punta del Hidalgo i przejechać przez osiedla, które wyglądem przypominają bardziej Amerykę Południowa niż Wyspy Kanaryjskie. W drodze powrotnej znów wspięliśmy się pod Teide, tyle że tym razem drogą biegnącą od strony La Orotava, a w kierunku hotelu spod wulkanu zjechaliśmy łagodną, szeroką, przeznaczoną głównie dla autokarów drogą TF38, z której praktycznie zawsze widać wyspy La Palma i La Gomera

Rankiem następnego dnia odstawiliśmy motocykle do wypożyczalni, każdy z przebiegiem ponad 1 000 km. W ciągu 4 dni zrobiliśmy pętle dookoła wyspy oraz przejechaliśmy każdą, ale to dosłownie każdą wartą uwagi drogę. Nikt z nas nie czuł niedosytu i nie twierdził, że chciałby jeszcze. Po części wynikało to z faktu, że nie były to lekkie i przyjemne dróżki, tylko w znaczącej większości wymagające górskie odcinki z całą masą różnego rodzaju zakrętów i patelni usiane pozwalającymi widokami

Jeśli na sam koniec mogę Ci coś doradzić drogi czytelniku, wybierając się na taki wyjazd samotnie, niezależnie od wyspy, motocykl o pojemności do 500 ccm absolutnie wystarczy. Warto go wypożyczyć choćby na jeden dzień, by przejechać się trasą z dnia trzeciego naszej wyprawy. Zrozumiesz wtedy, jak to jest tęsknić za konkretną drogą

Koszty brutto

Hotel 3* (all in) + transfer na i z lotniska: 3 100 zł

Dodatkowe ubezpieczenie: ok 100 zł

Wynajem motocykla na 4 dni w rentamototenerife.es

—

klasa 500 700 1 455 (310€, kurs z dnia 29/12/2022) klasa 800 up 2 182 (465€, kurs z dnia 29/12/2022) Paliwo: nie będziemy Was denerwowaćtaniej niż w Polscei to tak z 20% lekko

Ekstra wydatków nie liczymy, bo poza dojazdem do wypożyczalni, nie były one kompletnie potrzebne dlatego nazywane są „extra wydatkami“.

Całość: 3 100 + 100 + 1 455 zł + 300 (51 x 6zł = 30 zł/100km) = 4 955 zł

Ważne informacje

Waluta: Euro praktycznie wszędzie zapłacimy kartą. Revolut robi robotę

Paliwo: ok. 20% taniej niż w Polsce (na cenę ma wpływ chyba jakaś ustawa antykryzysowa, bo cena na dystrybutorze to jedno, ale w kasie od każdego litra odliczają dodatkowe 0,25€)

Jedzenie: pomimo all in jakie mieliśmy oczywiście zatrzymywaliśmy się na kawkę czy lekki obiad. Kawa niezależnie gdzie to koszt 2-3€, Pizza koło 7,5€, obiad na wypasie, w dobrej knajpie z fenomenalnym jedzeniem 20-25€. Wybierając wakacje z pomocą biura zastanów się wyżywieniem HB. Powinno kompletnie wystarczyć i uchronić Cię przed wydatkami w restauracjach

Warto zobaczyć: Teide, planetarium, góry Anaga oraz zatoki w północnej części wyspy, gdzie niewielu turystów dociera. Punktami widokowymi usiana jest cała wyspa.

Teléfono: Unia Europejska robi swoje, więc koszty cię nie zabiją, a hotele mają WiFi

Zimą: Tylko i wyłącznie! Mniej turystów to mniejszy ruch, łatwiej o termin na motocykl. Poza tym masz okazję naładować baterię gdy w Polsce szaro i buro

Odzież: dobre ciuchy to podstawa, bo są spore różnice temperatur związane ze zmianami wysokości. My wsiadaliśmy do samolotu w kurtkach i spodniach motocyklowych

Galeria zdjęć

Motovoyager
Motovoyagerhttps://motovoyager.net
Nasi czytelnicy to wybrana grupa ludzi. Motocykliści, którzy w Internecie szukają inteligentnej rozrywki, konkretnych porad lub inspiracji do wyjazdów motocyklowych. Nie jesteśmy serwisem dla każdego, zdajemy sobie z tego sprawę i… uważamy, że jest to nasz atut. Nie znajdziesz u nas artykułów nastawionych jedynie na kliki, nie wnoszących niczego merytorycznego. Nasza maksyma to: informować, radzić, bawić nie zaśmiecając głów czytelników bezsensownymi treściami.

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.